Jak się jednocześnie uczyć i bawić? Jak rozwijać umiejętności dziecka w sposób kreatywny, ale jednocześnie naturalny? Jakie zabawy wybrać, aby nasze dziecko prawidłowo się rozwijało?… Te oraz wiele innych pytań nasuwa się nam kiedy myślimy o zabawach edukacyjnych.
Jest mnóstwo zabaw edukacyjnych, które proponują nam firmy tworząc coraz to nowe zabawki edukacyjne wyposażone w kolejne gadżety. Zazwyczaj mają przyciągnąć wzrok i zainteresowanie naszych pociech, ale okazuje się to chwilowe. Szukamy więc kolejnej atrakcji w postaci zabawki. Koło się zamyka a my popadamy w konsumpcyjny materializm. A gdyby tak zatrzymać się na chwilę… i rozejrzeć bacznie dookoła w swoim własnym domu…Okazałoby się, że możemy swoim dzieciom zorganizować wiele ciekawych zabaw edukacyjnych bez wydawania pieniędzy.
Dzieci uczą się nie tylko oglądając i słuchając, ale także wąchając, smakując, dotykając, eksperymentując. Można efektywnie spędzać czas z dzieckiem rozwijając umysł małego dziecka. Warto wsłuchać się w swoją intuicję i potrzeby dziecka, gdyż kto jak nie my, rodzice wiemy, czego nasze dzieci potrzebują. Poniżej proponujemy kilka form zabaw edukacyjnych, które każdy może wykorzystać w domu:
„Co to jest?” – zabawa sensoryczna, która polega na odgadnięciu za pomocą zmysłu dotyku, co kryje się w worku/pudełku. Dzięki tej zabawie rozwija się myślenie i sprawność manualna dziecka.
„Jak artysta”– zabawa polega na tym, by dziecko dokończyło według swojego uznania rysunek. Dziecko otrzymuję kartkę z kilkoma kreskami lub kropkami. Zabawa ćwiczy sprawność manualną i myślenie twórcze.
„Co słyszę?” – zabawa, w której dziecko jedynie na podstawie dźwięku przedmiotu ma odgadnąć, co to jest. Nie widzi rzeczy, nie może jej dotknąć. Musi opierać się wyłącznie na wrażeniu słuchowym. Zabawa ta rozwija percepcję słuchową
„Odgłosy natury”– zabawa polega na wsłuchiwanie się w odgłosy dobiegające zza okna i nazywanie ich np. szum wiatru, śpiew ptaków, ćwierkanie wróbli.
„Skojarzenia” –zabawa, która polega na podaniu dziecku dwóch wyrazów, określające, np. zawód, kwiat czy dyscyplinę sportu i prosi o odgadnięcie odpowiedniego słowa, np. dzieci, szkoła (nauczyciel); węgiel, kopalnia (górnik); wysokość, tyczka (skok o tyczce).
„Łańcuch słów” – zabawa polega na tym, że dziecko wymyśla jakieś słowo, np. piłka, a kolejna osoba musi utworzyć wyraz zaczynający się na ostatnią literę tego słowa, np. aparat itd.
„Omnibus” – zabawa polega na tym, by dziecko w określonym czasie, np. przez 5 minut, wymieniło jak najwięcej słów, które wpadają w określoną kategorię. Prosi się, np. by podano jak najwięcej owoców albo nazw kwiatów. Zadanie można utrudnić, zawężając tworzenie konkretnych nazw do tych, które np. rozpoczynają się wyłącznie na literę „k”.
Zabawa kartonami. Wielu rodziców doświadczyło tego, że niekiedy dzieciom bardziej podoba się opakowanie prezentu, aniżeli sam prezent. Warto wypróbować zabawy kreatywne przy użyciu papieru.
Zabawa w sklep (naśladowanie). Dzieci w wieku przedszkolnym bardzo chętnie naśladują dorosłych. Dzięki takiemu naśladownictwu dziecko uczy się tego, jak funkcjonuje świat.
Slime to plastyczna masa, która jest w stanie przybierać różną formę. Przepisów jest bardzo wiele. Najprostszy to wykonanie samodzielnie w domu z mąki ziemniaczanej i płynu do mycia naczyń.
Masa solna. To także zabawa sensoryczna znana i lubiana przez dzieci. Aby stworzyć figurki z masy solnej wystarczy szklanka mąki, szklanka soli i trochę ciepłej wody. Po wyschnięciu można je także pomalować.
Tworzenie scrapbooka. Scrapbook to ręcznie robiony album z liścikami, ciekawostkami i zdjęciami. Warto, aby dziecko po dążając za swoimi zainteresowaniami wybrało samo temat.Sam proces tworzenia jest niezwykle interesujący i wiele można się nauczyć jednocześnie mając przy tym zabawę.
Zróbcie razem show. „Mam Talent” czy „The Voice od Poland”. Zorganizujcie pokaz talentów muzycznych, plastycznych czy jakichkolwiek innych.
Dookoła świata. Weźcie do ręki globus i wylosujcie dany kraj. Zróbcie sobie na przykład „Dzień we Włoszech”. Poczytajcie na temat tego kraju, poznajcie kulturę Włoch, można wpólnie zrobić np. pizzę.
Konstrukcje z klocków. Klockami może być tak naprawdę wszystko: kartony, rolki papieru czy książki. Stwórzcie razem z dzieckiem ciekawą konstrukcję.
Gotowanie- zabawy sensoryczne w kuchni. Makaron, mąka, kasza, ryż oraz trochę misek, łyżek,sitko, foremki do muffinek i można zacząć zabawę w gotowanie.
Budowanie bazy– koce, poduszki, latarka, parę gadżetów i konstrukcja gotowa, a ile tam się może wydarzyć…
Zabawy z wodą– badanie przedmiotów, które unoszą się na wodzie, a które opadają na dno, doświadczanie przyczynowo-skutkowe jest ważnym elementem zabaw edukacyjnych
Ścieżka sensoryczna z przedmiotów domowych- poduszki, klocki, folia bąbelkowa, kartony, gąbki, ręczniki itd. to bardzo odpowiednie przedmioty, aby rozwijać nasz zmysł dotyku.
Zabaw edukacyjnych jest bez liku, a jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia 🙂 Pozwólmy dziecku doświadczać i być przy nim, kiedy nas potrzebuje, bo jak napisał F. Fröbel :„Zabawa jest najwyższym wyrazem rozwoju człowieka w dzieciństwie, ponieważ tylko ona jest wolnym wyrazem tego, co jest w duszy dziecka.”
– Friedrich Fröbel